onsdag 30 januari 2013

Titanpads och läxa

http://n11e.titanpad.com/2  Maria, Nicole, Fanny, Catarina

http://n11e.titanpad.com/5 Markus, Kristin, Daniella, Katja

http://n11e.titanpad.com/1 Emma, Erik O, Zeinab, Carl 

http://n11e.titanpad.com/7 Erik, Mirjam, Sebbe, Theresa

http://n11e.titanpad.com/3 Erik Bex, Hanna, Freja, Behzad 

Uppgift:

Gå in på din grupps titanpad. Välj ut
a) en kommentar som du själv skrivit som du tycker lyfter något intressant i boken
b) en kommentar en annan i gruppen skrivit som du tycker är intressant
c) en fråga du skulle vilja diskutera i morgon

Skriv i de här sakerna under ditt namn under frågorna 

KLART TILL I MORGON!!½



onsdag 23 januari 2013

Uthållighet och engagemang!

Vad ni skrev! Jag är MYCKET stolt över att vara er svensklärare - att ha elever som satsar så målmedvetet och engagerat på att göra sitt bästa i skrivande stund. Bättre än så kan det inte vara!

I bästa fall hinner jag börja bedöma och kommentera redan i morgon. Men det kommer att ta ett tag innan ni får tillbaka era alster, vi ska också träffas och diskutera i svensklärarlaget innan den slutgiltiga bedömningen är gjord.

På onsdag nästa vecka: MAUS. Bered er på olika slags redovsiningsformer (mer om det i ett senare blogginlägg).

söndag 20 januari 2013

Inledningar...

senast tisdag kl 12.00 om man vill ha en kommentar på sitt inledningsförslag till en novellanalys av aningen En herrelös hund eller En hjältes död. I skrivande stund har bara en endaste en lagt upp något på sin blogg. 

Tips från coachen

Jag har fått önskemål om att sammanfatta lite tips inför onsdagens uppsats. Så OK då:

1. Det är bra att kolla (obs: kolla i betydelsen kontrollera) listan på litterära och grammatiska begrepp som vi jobbat med. Ingen kommer att behöva alla begreppen, men alla kommer att behöva några. Listan ligger uppe  bland länkarna till höger på bloggen. Om du är något du känner dig osäker på som du tror att du kommer att behöva - slå upp i Handboken.

2. Det är bra att tänka igenom vad som är viktigt i dispositionen av en litterär analys.
INLEDNINGEN ska vara intresseväckande, få läsaren att vilja läsa analysen. Den ska också presentera texten och författaren (titel + författarnamn). Om man vill och det passar kan man presentera sin tolkning, dvs textens budskap/tema redan här. Men man kan också vänta med det och bara ställa frågor (Typ "Vad krävs av den som tar emot en medmänniska på flykt? Vad kännetecknar den som flyr - och vad krävs av den som möter henne? De frågorna undersöker Nelly Sachs i sin dikt.... ")

HUVDDELEN innehåller själva analysen. Samla saker som hör ihop tillsammans, och se till att BINDA IHOP OLIKA DELAR. De viktiga övergångarna!

AVSLUTNINGEN ska knyta ihop säcken. Om du inte redan i inledningen beskrivit vad du ser som textens tema/budskap gör du det förstås här. Snyggt att återknyta till inledningen och få till en cirkelkomposition är det alltid.

3. Ät en god frukost på onsdag.

4. Coola ner dig - gör ditt bästa, det är gott nog!

onsdag 16 januari 2013

Att analysera en novell

Onsdageslektionen vecka 3 ägnades åt att gå igenom Ulla Lundquists text om novellanalys, samla litterära begrepp och att diskutera teman och motiv i Söderbergs "En herrelös hund".

Läxa denna vecka är att skriva en inledning till en tänkt novellanalys av antingen En hjältes död, eller En herrelös hund. En bra inledning utgår från något som skapar intresse, presenterar novellen och författaren och för in på analysdelen. Kanske 4-5 meningar, inget "jag har läst en novell av..." (det utgår vi från att du har), välformulerat och intresseväckande.

Skriv på din blogg före tisdag 12.00, så har du en kommentar på hur inledningen fungerar att titta på innan du skriver uppsats onsdag morgon!

Imorgon torsdag gör vi en diktanalys.

torsdag 10 januari 2013

Länkar till musikbanker med fri musik (till film tex)

Smarta IT-pedagoger i Malmö (en stad som ligger bra framme när det gäller IT i skolan) har lagt upp en länklista med fri musik till film etc. Bra för Strindbersgarbetet - och annat!

Länktips fri musik(ljud)

Glöm inte läxan till onsdag 16 jan!

Ni ska läsa den korta novellen "En hjältes död" (finns i antologin) OCH texten om litteraturanalys, som är just en sådan med "En hjältes död" som exempel. Stryk under viktiga begrepp i texten, och ta med texten till lektionen!

Texten finns inte digitalt, så ni som missade att plocka med er den fr¨n lektionen: jag har (precis just) lagt kopior i klassfacket.

Och nu är vi uppe i att HALVA klassen har svarat på utvärderingsfrågorna. Bara andra halvan kvar alltså :)

onsdag 9 januari 2013

Att göra Strindbergskalendern klar!

Vi HAR en del kvar att göra:

  • alla filmer måste bli klara och upplagda
  • upphovsrättsskyddad musik måste tas bort och ersättas med annan. Jag har länkat några ställen man kan leta musik på i länksamlingen!
  • alla bilder måste få en beskrivning, upphovsperson och var bilden är hämtad. Bäst är om det går att lägga till en bild i slutet av filmen via redigeringsmöjligheterna i youtube, annars får man skriva informationen i kommentarsfältet nedanför filmen.
  • TAGGA TAGGA TAGGA! Så att andra hittar filmerna - lämpliga taggar är Strindberg, julkalender, Ett halvt ark papper... och så allt som är specifikt för enskilda filmer.
Berätta för mig om sådant som inte funkar, så jag kan försöka se till att det funkar... 

Grammatikpanik?

Det ska man inte ha. En liten samling av regler kring de och dem finns nu bland länkarna, och de kan vara bra att titta på om det var lite rackligt med säkerheten under dagens övningar (visst var det kul med Socrative? Man kan ladda ner en app också, så blir det ännu enklare att komma åt. Finns för både android och ios).

För den som ändå känner att det finns luckor i systemet, och att grammatiska begrepp inte säkert sitter som de ska, rekommenderar jag uppslagsdelarna i Handbok i svenska språket, s 271-292 om ordklasser, och s 293-300 om satsdelar. 

Läxa till onsdag 16 januari

är att läsa novellen "En hjältes död" i antologin (Levande texter) OCH hela texten om litterär analys av samma novell (den text ni fick i handen på lektionen i dag). När du läser texten ska du stryka under LITTERÄRA BEGREPP (vi kommer att använda dem på lektionen, och du ska använda dem i din uppsats den 23:e). 

Nytt år, ny termin - samma kurs :)

Jajemen, nu fortsätter vi. Ny planering, ännu inte så definierad, eftersom vi har ett större projekt gemensamt med kemin som ska samplaneras, men den ligger uppe till höger att beskåda.

Närmaste planeringen tar jag i dag på lektionen när vi ses. Strax! Då ska ni ocså få göra en summering och framåstyftande utvärdering av vår första hälft av svenskkursen.