onsdag 27 mars 2013

Muntliga presentationer

ett redovisningsschema finns nu i planeringen, som är uppdaterad till och med vecka 18. Sen går vi in i slutspurten ;)

måndag 18 mars 2013

Häktningsansökan

OM du vill ha respons på din häktningsansökan måste du lämna in den dagtid tisdag 19 mars. Min enda (och jag menar verkligen ENDA) möjlighet att ge kommentarer och respons är på tisdag kväll - sedan r både dagar och kvällar HELT intecknade. Det är inte NÖDVÄNDIGT att lämna in något för påseende - det är en MÖJLIGHET.


fredag 15 mars 2013

Nu fungerar videoklippen!

Det var ju lite struligt med videoklippen på torsdagslektionen - men nu funkar allt som det ska. Och du kan alltså titta på några valda klipp som Joel tagit fram:

Klippet om Joyce - som är riktigt coolt när man ser det utan hackande

ett kortklipp om Simone de Beauvoir - PORTALfiguren för feministiskt tänkande under 1900talet

och till sist ett kortklipp "böcker som förändrat mitt liv" - unga människor som hissar modernistisk litteratur. Coola boktips!

torsdag 14 mars 2013

Joels PP om modernism och läxan till onsdag 20 mars

finns nu bland länkarna uppe till höger. Glöm inte läxan: en inre monolog utifrån en svensklektion och tankarna inom en elev då...

fredag 8 mars 2013

Filmer/nätplatser om ordklasser och satsdelar: grammatik!

För den som känner att det behövs lite hjälp med grundläggande satslösning: göteborgsläraren Sven Järgenström har lagt ut fyra filmer på sin YouTubekanal om detta. Här en länk till hans kanal:

Sven Järgenström om satsdelar/lösning

En nätplats med mycket om basgrammatik, både ordklasser och satslösning hitar du HÄR

Och HÄR har du ett test på ordklasserna som du kan göra för att se vad du kan och inte kan.

Gillade du genomgången på film om vetenskapligt språk? Här är något liknande, med den underbara titeln  Grammatik för blåbär  Snabbgenomgång av "skolgrammatiken", bra för alla!

Jag kommer att fylla på här med allt bra jag hittar :)


onsdag 6 mars 2013

Onsdagen 6 mars

ägnade vi huvudsakligen åt metaspråkliga diskussioner (ja, vad betydde nu det?) om det som är typiskt för vetenskapligt språk.

Här är filmen igen, den vi såg, som kan vara en bra repetition. Förklaringar till exempel av vad nominalisering innebär och när/hur det används!

Sedan läste vi första delen av en text med rubriken "Den vetenskapliga texttypen". Vi forstätter med den texten torsdag, så glöm inte papperet!

Och på slutet, CSI... hur gå vidare för att lösa fallet?