onsdag 29 augusti 2012

Att starta en blogg - lite hjälp på traven för sentillkomna

Vi har ju startat våra bloggar - och de allra flesta har kommit igång. Men någon var sjuk när vi gick igenom hur man gör för att komma igång, och någon annan kanske behöver en repetition - vad vet jag? Så här är två filmer som visar hur man gör, steg för steg.

Den första visar hur man skaffar ett google-konto (vilket man behöver ha för att starta en bloggerblogg), och den andra hur man startar själva bloggen.



tisdag 28 augusti 2012

En lockande titel?

Vårt bloggtåg har tuffat iväg. De flesta vagnarna är med (saknar några än - men räknar med att de raskt kopplar på). Alla möjliga goda skäl att blogga fanns i förra inlägget.

Som lite uppmuntran (?) kommer här en länk till ett blogginlägg av en frilansjournalist och bloggare, om att blogga. Visserligen på engelska - men lätt engelska. Och bloggrubriken tänker jag kan locka till läsning:

How to Write Like Your Teacher Told You Not To

tisdag 21 augusti 2012

Men varför blogga som skolarbete?!


Bra fråga. Som det finns bra svar till. Här är mina - som har bäring för den här bloggen som är en samlingsplats för N11e och våra gemensamma reflektioner om språk och litteratur, fakta och fiktion, vision och verklighet.

1. Att blogga är att skriva lite - men regelbundet. Bästa sättet att bli en god skribent är att skriva, skriva och skriva. Övning alltså.

2. Att blogga är att skriva för en publik, större eller mindre. Det jag skriver kan - och kommer att - läsas av andra. Det gör att jag måste skärpa mitt språkbruk. Formuleringsträning alltså.

3. Att blogga är att inordna sig i en kommunikationssituation som å ena sidan inte kräver så väldigt många ord och långa inlägg (snarare är det bra om de är "lagom korta") men å andra sidan kräver att jag försöker säga något på ett mindre utrymme. Koncentration alltså.

4. Att blogga är att inordna sig i en kommunikationssituation som å ena sidan ger ganska stor frihet i språkliga uttryck - men som å andra sidan också kräver en viss snits. Formuleringsfärdighet alltså.

5. Att blogga är att skriva om något, och i bästa fall hitta en egen infallsvinkel eller ny synpunkt. Reflektion alltså.

6. Att läsa och kommentera andras bloggar är att få insikt i hur andra tänker och löser samma uppgift som jag har. Att bli läst och få kommentarer är att få hjälp av andra att se styrkor och svagheter i sina egna texter och tankar. Respons alltså.

Hur hänger bloggen ihop med kunskapskraven i svenska 2? ALLT som utvecklar språklig säkerhet och förmåga hänger givetvis ihop med kunskapskraven i svenska 2. Och varje möjlighet att visa att du behärskar språk och språkliga verkningsmedel är ett sätt att visa att du uppfyller kraven. Bloggen är en MÖJLIGHET, till utveckling och demonstration av färdigheter. 

Här på sidan intill kommer alla era bloggar att ligga i "bloggrullen". Bara att läsa och lära av varandra. Och själv kommer jag att kommentera vad som händer i bloggarna och i vårt arbete framöver. Per aspera ad astra!